LN-FMU: Saab Safir, 1953

Eier: Værnes Flyklubb

Motor: Lycoming O-435-A

Flyplass: Trondheim Lufthavn, Værnes

Foto: Jan H. Meyer

LN-FMU

Manual, Rutiner, Prosedyrer og Briefing for Saab Safir kan lastes ned her:

LN-FMU Flight Manual.pdf
LN-FMU Flight Manual Supplement.pdf
LN FMU Weight and Balance.pdf
SAAB Safir 91 B briefing06.pdf
SOP LN FMU versjon 002 2016TS.pdf

Dette flyet har tjenestegjort ved Flygeskolen i Luftforsvaret. Det er bygget i 1953 hos De Schelde i Nederland (Saab brukte De Schelde som underleverandør en tid på femtitallet) og tjenestgjorde opprinnelig ved Flygvapnets Flygskola på Ljungbyhed. Det kom til Norge i 1978 som ett av fem som Luftforsvaret kjøpte fra Sverige for å erstatte tapte Safirer. I 1982 ble Safirene tatt ut av tjeneste og erstattet av et annet Saab-fly, Safari. De fleste Safirene ble solgt til sivile, bare noen få ble holdt igjen til museale formål. Denne Safiren som har serienummer 50058, byggenummer 91.267, ble registrert sivilt LN-FMU i 1987 og operert av Forsvarsmuseets Støtteving på Gardermoen. I 1992 ble det satt på lager og senere overført til Luftforsvarsmuseet i Bodø, hvor Veteranflygruppen hentet det i 1995.

Flyet er utstyrt med en Lycoming seks-syllindret motor som yter 190 HK. Denne motoren gir flyet en marsfart på 120 Knop, tilsvarende 220 km/t. Tanken tar 168 liter bensin og med et forbruk på 38 liter/time rekker det til ca. 4,5 timer.
Maskinen veier tom 834 kg. og fullt lastet 1215 kg. Den har nesehjulsunderstell som kan trekkes opp under flukt. Propelleren har variabel stigning. Flyet har tre seter, to ved siden av hverandre i cockpit og ett bakenfor ved siden av brennstofftanken. Safiren er en ypperlig skolemaskin og en fornøyelse å fly.

Levert av IdrettenOnline