Velkommen til Værnes Flyklubb

VFK ble stiftet i1946. Ildsjelene bak oppstarten var to tidligere spitfire-flygere som nå jobbet som flygeledere på Værnes. Tore Dahle og Bjarne Djupvik, samt elektrotekniker Peder Lien og meteorolog Kjell Asbjørnsen. Klubbens første fly var en Piper cub, LN-MAV. Siden den gang har klubben variert i medlemsmengde og antall operative fly. I dag har klubben 176 medlemmer 25.10.2018, hvorav ca 80 aktive flygere/elever. Klubben er en av landets største, tilknyttet NORGES LUFTSPORTSFORBUND.

Vi har eget lokale ved Hangaren som ble satt opp sommeren 2010. Her finnes flyenes dokumenter, luftfartsdokumenter, telefon o.l.

Værnes Flyklubb har i samarbeid med Ørland Flyklubb dannet Trøndelag Flyskole DTO.

Ønsker du å bli medlem i Værnes Flyklubb: BLI MEDLEM

Teorikurs 2023.

Det vil utover høsten bli arrangert teorikurs for LAPL/PPL og Acrokurs.

Værnes Flyklubb kjører egen klasseromsundervisning i alle 9 teorifagene løpende gjennom hele året med helgesamlinger supplert med nettbasert løsning.

For LAPL/PPL vil neste samling bli i starten av september 2023. Nye kursdeltakere kan også begynne da. Påmelding og mer info her!

Kontakt post@flyskole.no eller Roy Welle på tlf 90112693 dersom du vil ha mer info om utdanningen.

Kontakt Bjørnar Svingen på tlf ‭482 32 370‬ dersom du vil ha informasjon om teoriundervisning for Sportsfly. Teorikurs kan gjennomføres gjennom selvstudie eller via kurskvelder/samlinger. Vi tar stilling til sistnevnte etterhvert som interesserte tar kontakt.

*Forbehold om et minimum antall påmeldte.

Se for øvrig mer info under Arrangementer.

Værnes Flyklubb

Ingen fremtidige arrangementer ble funnet.

PFLY-ordningen

Skal du fly til andre flyplasser i sommer utenom åpningstid, skaff deg PFLY-avtale nå. Alle PFLY-kort er kansellert av Avinor. Trykk på overskriften.

P.S. Med PFLY-avtale kan du lande og ta av på Avinor sine flyplasser før og etter åpningstiden. Men husk flightplan og myPPR på enkelte flyplasser. Sett deg inn i regelverket angående PFLY-avtalen og den aktuelle flyplassen.

Værnes Flyklubb:

Mathias Furre Grøtan - 936 62 089

Fornyelse av sertifikat:

Det er for tiden bare 2 godkjente kontrollanter i Trondheimsområdet, og det er:

Raustein, Morten

AGDENES
morten.raustein@gmail.com

Autorisasjoner : FE(A) | (A) Language Proficiency Assessor
Rettigheter : SEP(land)

Aunebakk, Reidar

RØROS
raune233@online.no
Tlf.: 90094458

Autorisasjoner : FE(A) | IRE(A) | FIE(A) | (A) Language Proficiency Assessor | (A) SEN
Rettigheter : MEP (land) | SEP(land)

Hvis det er vanskelig å oppdrive kontrollant for å få forlenget rettigheten for PPL-A og LAPL kan du fylle ut og sende inn NF-1092 direkte til Luftfartstilsynet: postmottak@caa.no Så ordner de dette for deg. Det tilkommer da et gebyr på 650kr. (NB! DETTE GJELDER KUN fornyelse etter 12-timersregelen, og regn med mange uker behandlingstid!)