Teorikurs fly, PPL / LAPL og Sportsfly, Modul 3

Arrangør: Værnes Flyklubb
Påmeldingsfrist: 05.11.2021 14:00

Vis kart

Værnes Flyklubb tilbyr teorikurs med klasseromsundervisning, som kvalifiserer til å gå opp til eksamen både til Motorflysertifikatene LAPL og PPL, samt pensum til Sportsflylisensen (Mikrofly).

Formell arrangør av kurset er Trøndelag Flyskole DTO, som er godkjent flyskole av Luftfartstilsynet, og som er en sammenslutning av flyskoleaktiviteten til Ørland og Værnes flyklubber.

Teorikurset består av til sammen 9 fag, kurset er delt opp i 3 moduler, med 3 fag i hver modul:

Modul 1:

• Menneskelige ytelser og begrensninger
  • Lover og bestemmelser
  • Flyteori

Modul 2:

• Flytelefoni
  • Meteorologi
  • Fly- og motorlære

Modul 3:

• Driftsprosedyrer
  • Navigasjon
  • Ytelser og flygeplanlegging
Vi kjører et opplegg med gjennomgang av 1 modul (3 fag) i løpet av en helg. En vil da ha gjennomført hele teorikurset i løpet av 3 helger. Klasseromsundervisningen vil dekke omtrent 65% av den totale normerte studietiden, de resterende ca 35% må du gjennomgå som selvstudium og 1-til-1 undervisning under den praktiske flyopplæringen.

Tentativ timeplan for 2021/2022:
Modul 3:   Uke 44
Modul 1:   Uke 49
Modul 2:   Uke 4-22
Modul 3:   Uke 10-22
Modul 1:   Uke 16-22
Modul 2:   Uke 24-22
Modul 3:   Uke 34-22
Modul 1:   Uke 40-22
Modul 2:   Uke 46-22
Modul 3:   Uke 50-22

NB! Modulene kan du ta i valgfri rekkefølge, da de undervises uavhengig av hverandre.

Eksamen hos Luftfartstilsynet etter avtale. (Gjennomføres hos Biltilsynet!)

Det komplette kurset koster kr. 7.900,-
Det er også mulig å delta på enkeltfag. Send epost til post@flyskole.no for mer info og priser på dette.
Det er også mulig å følge kurset som repetisjonskurs for de som har tatt nettbasert kurs tidligere hos annen kursarrangør. Kontakt oss også da på epost om du vil ha et pristilbud på dette!

I tillegg til dette kommer lærebøker og undervisningsmateriell. Kurset er basert på innholdet i "Den store motorflyhåndboken", som koster kr. 1.890,- kjøpt lokalt i klubben. (1.940,- inkl. frakt ved kjøp på nett), men det er fullt opp til den enkelte å velge andre pensumbøker på norsk eller et annet språk, så lenge de er i henhold til EASA LAPL/PPL pensum eller pensum til sportsflylisens fra NLF for de som tenker å ta sportsflyteorien.

I tillegg kommer det en utstyrspakke til navigasjons- og flygeplanleggingsfaget, kjøpes denne hos Værnes Flyklubb koster den kr. 1.030,- (ca. 10% under prisene til Pilotbutikken)

Ved spørsmål, send epost til: post@flyskole.no