Ønsker du å lære å fly Motorfly eller Sportsfly, samt utvide rettighetene dine?
Bli Flyger hos Værnes Flyklubb!

Velkommen til Værnes Flyklubbs guide for potensielle privat- eller sportsflygere. Her vil vi prøve å gi en gjennomgang av utdannelsen til privatflyger sertifikatene PPL-A og LAPL-A eller Sportsflybevis.

Eller ønsker du først en flytur for å se om dette er noe som passer for deg? Da er det bare å melde seg på her!

Vi har 5 Flight Instructors (FI), samt 7 Class Rating Instructors (CRI) på motorfly, hvorav to i tillegg er akro- og en er sjøflyinstruktør. På Sportsfly er det 4 instruktører, hvorav en er skoleleder og to er kontrollanter. Alle klubbens fly brukes i motorflyopplæringen, også veteranflyene. Sportsflyskolingen foregår med to fly på Værnes.

For mer info om motorfly og sportsfly, se undermenyen "Motorfly" og "Sportsfly".

Motorfly

Tlf 907 76 085

Trond Sigurd Klev

Tlf 976 20 999

Kontrollanter for motorfly i nærmiljøet

Morten Raustein, NO/Ex/
Tlf 970 49 973

Rettigheter: FE(A) SEP(land), Språk: LPA

Aunebakk, Reidar, NO/Ex/148
Tlf 900 94 458 E-post
Rettigheter: SEN, FE(A), IRE(A), FIE(A) SEP(land)/MEP(land)
Språk: LPA

Tor Sved, NO/Ex/723
Tlf 907 76 085 E-post
Rettigheter: Praktisk prøve flytelefoni og språktest

For sportsfly bruker vi moderne fly, Atec Faeta 321 LN-YOO og Pipistrel AlphaTrainer LN-YSK, til skolefly.
Alle klubbens motorfly benyttes til skoling.

Teorikurs for Privatflysertifikat LAPL og PPL samt for Sportsfly:

Det holdes teorikurs fortløpende. Kurset er delt opp i 9 fag. Et komplett kurs kjøres på 3 helger, med 3 fag per helgesamling. Tilsammen 6 samlinger i året, 3 mellom nyttår og sommerfeien, og 3 helger mellom august og desember.  Meld din interesse for teorikurs på epost til post@flyskole.no

Flytelefonisertifikat for mikroflygere:

Det er ikke krav om flytelefonisertifikat for å fly mikrofly, men da må du holde seg utenom alle kontrollerte områder, og ikke fly på Værnes eller andre kontrollerte flyplasser eller AFIS-flyplasser. Det medfører en så stor begrensing i hvor en kan fly at vi anbefaler sterkt at alle mikroflygere tar flytelefonisertifikatet. Dette kan tas på 2 måter. Enten som klasseromsundervisning eller brevkurs. For klasseromsundervisning ta kontakt med oss på epost post@flyskole.no Vi holder klasseromskurs over en kveld som er godkjent av Luftfartstilsynet, vi kjører flere kurs i løpet av et år.  Det beste er å ta flytelefonisertifikatet paralellt med når en har startet å fly med instruktør. Vi har laget en veiledning som viser hvordan en skal gå fram for å skaffe seg flytelefonisertifikat; Veien til flytelefonisertifikatet.